Nog meer avonturen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneveenbrink - WaarBenJij.nu Nog meer avonturen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneveenbrink - WaarBenJij.nu

Nog meer avonturen

09 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Sinds de vorige keer heb ik weer allemaal bijzondere dingen meegemaakt en mooie plekken bezocht, dus het was wel weer tijd voor een nieuw verslagje.

De vorige keer had ik geschreven dat we op kaaimannentocht zouden gaan en de dag daarna zouden gaan fietsen naar Domburg. Nou, kaaimannen hebben we die avond/nacht uiteindelijk niet gezien, maar het was wel een heel avontuur weer. We vertrokken rond 5 uur vanuit de stad richting het zuiden (beetje richting het Brokopondo meer) om vervolgens in het minidorpje Ayo aan te komen. Daar hebben we wat gegeten bij de familie van de gids thuis en hebben we een wandeling door het dorp gemaakt. Toen we rond 8 uur-half 9 nog steeds geen aanstalten maakten om te gaan varen, vroegen we wat nu eigenlijk precies de plannen waren; toen bleek dat het water van de rivier nog te hoog was en dat we nog even geduld moesten hebben. Even geduld bleek te betekenen dat we pas rond 1 uur ongeveer richting de boot gingen (terwijl er was gezegd dat we rond 12 uur wel weer in de stad zouden zijn haha). We hebben toen ongeveer tot 4 uur 's nachts gezocht naar kaaimannen, maar zonder resultaat.. We hebben zelfs geen kaaivrouwen gezien zoals ze hier zeggen. Uiteindelijk waren we om 6 uur in de stad, dus is er van onze plannen om te gaan fietsen ook niets meer terecht gekomen.

Het weekend daarna zijn Sophie en ik naar Bigi pan geweest, dat is een groot natuurpark vlak bij de grens met Brits Guyana. We zijn toen ook weer 's morgens vroeg vertrokken en onderweg langs Groningen en Wageningen gekomen (jaja, die hebben ze hier ook hoor). Vanaf daar zijn we verder gegaan met de boot (zoals vrijwel altijd hier). We hebben toen ongeveer 8 kilometer gevaren door een soort groene oase met allemaal bijzondere vogels en jullie raden het nooit: kaaimannen! Toen hebben we ze dus wel gezien en zelfs eentje (een kleintje) vastgehouden. Na die boottocht kwamen aan bij bigi pan zelf, dat is een grote watervlakte met ongeveer een diepte van een halve meter waarop een aantal huisjes staan waar je kan overnachten. We hebben daar toen de spullen gedumpt en vervolgens lekker in de zon gezeten. Daarna hebben we opnieuw een stukje gevaren, nu naar de andere kant van het meer. Daar zijn we uit de boot geklommen en hebben vervolgens vissen gevangen door grote netten te spannen en vervolgens richting deze netten te lopen en met grote stokken op het water te slaan. Je zou zeggen, dan vang je toch niet veel, maar de vangst was echt best goed; 10 vissen ongeveer en een aantal krabben. De volgende dag zijn we 's morgens vroeg richting de oceaan gevaren om daar een (heerlijk) modderbad te nemen. Goed voor de huid zeggen ze haha. In de loop van de ochtend/middag zijn we toen weer naar Paramaribo gegaan. Maar al met al echt een super geslaagd weekend! En weer opgeladen voor het coschap ook..

We moesten na dat weekend namelijk nog 2 weken, waarvan ik nog 1 weekje poli heb gelopen en 1 week bij de verloskamers. De poli vond ik uiteindelijk super leuk en ik heb daar echt veel mogen doen van een hele aardige zuster, en de laatste week verloskunde ben ik ook doorgekomen haha. En heb daar uiteindelijk in totaal 6 bevallingen kunnen doen (5 meisjes en maar 1 jongen; op de een of andere manier kwamen er maar geen jongens bij mij, hoe ik ook mijn best deed haha).
Nu is het coschap inmiddels al weer bijna een week afgelopen (heb het best prima afgesloten met een 7) en hebben we lekker vakantie. Als afsluiting zijn we uit eten geweest met de Surinaamse co-assistenten, echt super gezellig en leuk om ze ook eens buiten de sfeer van het ziekenhuis te zien.

De afgelopen dagen hebben we de vakantie maar eens goed gevierd en zijn we 4 dagen naar het binnenland gegaan. Vrijdag zijn we vertrokken per jeep (die half uit elkaar viel, maar het is goed gegaan) naar Atjoni om vervolgens ongeveer 4-5 uur te varen naar Apiapaati (vlakbij de medische zending voor degene die weten waar dat is). We kwamen daar rond half 6 aan en zijn toen vervolgens heeeeel snel weer vertrokken naar een ander dorpje in de buurt, omdat ze daar van de overheid een flatscreen hadden gekregen om het WK te kunnen volgen. Rond de 70ste minuut kwamen we aan en man, het was spannend he! Helaas viel de stroom rond de 10e minuut van de verlenging uit en hebben we de rest van de wedstrijd zelf moeten invullen. Gelukkig hebben we vandaag weer een kans ;)

De volgende dag zijn we eerst door de jungle gelopen om vervolgens bij de ananasberg aan te komen. Dat is een grote granieten rots waarop allemaal cactussen en ananassen groeien. Dus die hebben we lekker op gegeten daar :) Vervolgens vroeg de gids of we wel eens hadden geschoten met een geweer, uhm nee natuurlijk. Maar een keertje proberen wilden we wel. Dus midden op die ananasberg hebben we ons eerste schot gelost. Wat een knal man! Ik heb bijna 2 dagen aan mijn schouder gevoeld dat ik een geweer had afgeschoten, echt een harde terugslag.. Maar wel heel tof! Na terugkomst in het dorpje hebben we nog een stukje in de rivier gezwommen en onder watervallen gezeten (zoooo mooi!). In de loop van de avond zijn we nog naar een soort feestavond geweest omdat er iemand was overleden, echt mega druk met muziek en dans en echt ontzettend bijzonder om mee te maken.

De volgende dag hebben we een wandeling door de verschillende dorpen gemaakt en zijn we gaan varen naar andere watervallen. Daar stond een flinke stroomversnelling, waar we vanaf zijn gegaan om een soort grote band. Super spannend eigenlijk (vooral omdat de gids van tevoren ging vertellen wat we moesten doen als we tegen rotsen kwamen of om zouden vallen..) maar het is goed gegaan! Daarna hebben we nog lekker in het zonnetje gelegen. Op de weg naar die watervallen toe had de gids trouwens ook nog een luiaard gevangen, gewoon door in een boom te klimmen (20 meter hoog) en dat beest te pakken. Dus die hebben we ook nog geaaid en alles.
De volgende ochtend was het helaas al tijd om de spullen te maken en terug te varen met de boot. De dagen zijn daar echt voorbij gevlogen!

Inmiddels zijn we nu weer 1 dag in de stad en aanstaande vrijdag gaan we al weer weg. We gaan dan 4 dagen naar de Raleighvallen en Voltzberg, dat is weer een ander natuurgebied met watervallen (de ene is nog mooier dan de andere) en de Voltzberg is een soort grote berg die we gaan beklimmen en dan heb je uitzicht over de hele jungle (schijnt :)). Daarna hebben we nog 3 dagen hier (al volgepland met souvenirs kopen, naar Domburg fietsen (nu hopelijk echt) en naar de dierentuin). De tijd gaat nu echt hard hoor, voor jullie het weten kom ik jullie al weer lastig vallen in Nederland haha.

Lieve groetjes, Anne

• 09 Juli 2014 - 20:52

Ingrid:

Hoi Anne,

Je moeder had me al het een en ander vertelt, echt gaaf wat jij daar allemaal meemaakt,
    Ben heel nieuwsgierig naar de fotos,

Groetjes,
    Ingrid

• 11 Juli 2014 - 20:21

Yvonne Jensen:

Tjonge, wat maak jij een hoop mee. Toch nog curacao? Jammer dat je niet veel mag vertellen over de ziekenhuis belevenissen, maar datbhoren we nog wel toch? Nog een paar mooie weken :)

• 11 Juli 2014 - 20:50

Peter Jensen:

Hoi Anne
    Wat fijn te lezen dat je het zo naar de zin hebt daar.
    Ja Suriname is een mooi land.
    Ik had verhalen gehoord dat het werk in het ziekenhuis niet zo leuk was, maar je hebt je er goed door heen geslagen.
    Mijn complimenten hoor.
    Groetjes uit Gendt

• 11 Juli 2014 - 22:28

Nicole:

Super om te kezen Anne en wat gaat de tijd toch snel. En dametje wees trots op het behaalde cijfer. Super gedaan.

• 15 Juli 2014 - 03:03

Anne:

Bedankt voor de lieve reacties!

• 20 Juli 2014 - 20:05

Ingrid Veenbrink:

Hoi Anne,

Al weer een leuk stukje om te lezen en wat krijg jij lieve reacties!
    Nu nog één week en dan kom je weer naar huis.
    Kan niet wachten om je op te halen maar eerst nog een paar dagen lekker genieten.

Kus papa en mama