Suriname deel 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneveenbrink - WaarBenJij.nu Suriname deel 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anneveenbrink - WaarBenJij.nu

Suriname deel 3

Blijf op de hoogte en volg

14 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een aardig tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen hier, dus het werd wel weer eens tijd (voordat ik ga vergeten wat er ook alweer allemaal is gebeurd haha).

Twee weekenden geleden zijn we naar Galibi geweest. Onze reis begon toen we (Sophie en ik) rond half 7 helemaal bepakt en bezakt thuis weg gingen richting de bus. Na ongeveer 5 minuten lopen begon er een straathond achter ons aan te lopen, en die heeft de hele tijd (denk 10 minuten ongeveer) ons op de voet gevolgd. Sinds dat er 3 weken geleden een huisgenootje gebeten is door een hand, ben ik echt als de dood voor die beesten, dus het was voor mij een helse tocht zullen we maar zeggen. Ik ben dan ook volgens mij nog nooit zo blij geweest dat we de bus in konden (met een hartslag van 200..) haha.
De verdere reis verliep heel voorspoedig en de andere stagiaires die mee waren waren erg aardig. Binnen een paar uur waren we in Albina aangekomen, dat is een plaatsje aan de rivier die de grens vormt tussen Suriname en Frans Guyana. We zijn toen met een bootje die rivier overgestoken en in Frans Guyana hebben we de gevangenis waar Papillon vast zat bezocht en daarna zijn we naar een lokale markt geweest. Die markt zag er precies uit als in Paramaribo, maar was wel 4-5x zo duur; in plaats van 2 SRD betaalde je voor tomaten bijvoorbeeld 2 euro. Verder zagen de straten en huizen er een stuk beter/verzorgder uit, hoorde je geen muziek met dansende mensen op straat en reden de auto’s weer gewoon fijn rechts. Echt best gek dat er zo’n verschil bestaat tussen beide landen.
Nadat we uitgekeken waren daar, zijn we met de boot richting Galibi gevaren. Helemaal nat geregend (het ging echt tekeer, en pas na ongeveer een half uur bedacht ik me dat een paraplu bij me had, erg slim dus..) kwamen aan op het strand van Galibi. Nou, dat was echt prachtig! Mooi strand, warm rivierwater, kokosnoten, vissersbootjes en blauwe lucht.
We hebben toen alle spullen naar ons huisje gebracht, lekker gegeten (die kokkin die mee was kon echt geweldig koken) en we zijn naar een lokaal dorpje geweest omdat daar een volleybalcompetitie gaande was. Dat was super leuk om te zien, maar helaas konden we niet zelf meedoen (had ik wel graag gewild, de volleyballer in mij kwam weer duidelijk naar voren haha).
Rond 8 uur zijn we weer de boot ingegaan en toen zijn we een stukje richting de zee gevaren om zeeschildpadden te spotten. Volgens de gids hadden we goede kans om er een paar te zien. Na heel wat actie, wat bestond uit rennen over het strand naar een schildpad, de lichten doven om hem niet te storen, toch maar weer aan doen om het te kunnen zien, weer rennen naar de volgende schildpad enzovoorts (totaal anders dan ik had verwacht, ik dacht echt dat we 3 uur op het strand zouden gaan zitten in de hoop dat ze kwamen) hebben we er in totaal 7 gezien. En wat zijn die beesten soms groot! Ik heb naast een van ze gelegen en die was gewoon net zo groot (of klein) als ik. Echt een super leuke avond/nacht dus. De volgende nacht zijn we weer richting de stad gegaan.

Die maandag daarop begon onze laatste week bij de gynaecologie, en dat was best een prima week. Vrijdag hebben we op de afdeling aan de zaalarts en verpleegkundige drop, Haagse hopjes en Nederlandse koekjes uitgedeeld en ze vonden het zowaar lekker!
Vorige week zaterdag ben ik nog extra naar het ziekenhuis geweest om uitstrijkjes te leren maken. Tijdens het coschap zelf leren we dat hier namelijk niet, maar als je zelf wat regelt is er een heleboel mogelijk. Daarna zijn we nog lekker naar het zwembad geweest en zondag hebben we niet zo veel bijzonders gedaan.

Afgelopen maandag zijn we begonnen bij de verloskunde. Dat is wel weer even wennen, is toch allemaal net wat anders en ook de verpleegkundigen/verloskundigen zijn weer nieuw. Maar op zich was het een prima week (op wat vervelende dingetjes na, waarmee ik jullie niet zal lastigvallen haha).
Gisteren heb ik voor het eerst zelf een bevalling kunnen begeleiden (na er eerst een aantal te hebben gezien natuurlijk) en daar is een mooi jongetje uit geboren. Echt heel tof en bijzonder! Vrijdag de 13e was voor mij een goede dag dus haha. Verder heb ik al heel wat mooie kindjes kunnen opvangen na een keizersnede.
Verder hebben we donderdag en vrijdag in de stad het wk gekeken. Wat een happening is dat hier zeg! Een groot deel van de Surinamers is voor Brazilië, maar ook vrij veel zijn voor Nederland (en Argentinië). Het was dus 1 groot feest de afgelopen dagen.

Straks (over een uurtje ongeveer) gaan we met een bootje de Surinamerivier op om kaaimannen en kreeften te spotten, morgen gaan we waarschijnlijk fietsen naar Domburg. Dat is een stadje in de bocht van de Surinamerivier ongeveer 20 kilometer ten zuiden van Paramaribo. Als we dan terug komen gaan we lekker aan de barbecue. Allemaal goede vooruitzichten dus!

Lieve groetjes, Anne

  • 16 Juni 2014 - 15:38

    Ingrid Eenbrink:

    Hoi Anne,

    Inderdaad het was wel weer eens tijd om een stukje te schrijven.
    Wist helemaal niet dat je naast een schildpad had gelegen. Ben benieuwd naar de foto!
    Jammer dat jullie geen kaaimannen hebben gezien. Hoorde wel dat het een hele beleving was geweest daar op die rivier.
    Lars liet me een foto zien van jullie barbecue, weet niet of je daar nu zo blij van moet worden.

    groet van mama

  • 16 Juni 2014 - 18:17

    Ingrid:

    Hoi Anne,

    Leuke dingen heb je allemaal weer meegemaakt, geniet er nog maar goed van,

    Groetjes,
    Ingrid


  • 22 Juni 2014 - 09:49

    Annemiek:

    Hi Anne!
    Leuk om je verslag te lezen.
    Geniet ervan! Voor je 't weet ben je weer in Nederland.
    Liefs uit Hoorn
    Hans en Annemiek

  • 24 Juni 2014 - 17:07

    Karin Russer( Collega Van Je Vader):

    Hoi Anne,

    Geweldig om je reisverslag te kunnen lezen. Ik vraag ook regelmatig aan je vader of er nog nieuws is en krijg dan ook leuke verhalen te horen als je hun op Skype heb gesproken. Nou ik hoop binnenkort weer een verslag te kunnen lezen. Wens jullie dan nog veel plezier en succes nog met de Co. Schappen

    Groet Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 13 Mei 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 4075

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 28 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: